Reizen! Na alle lockdowns keken veel mensen daar reikhalzend naar uit. Maar bij zo’n 30.000 burgers klopte iets niet in hun gegevens, waardoor zij geen QR-code in de CoronaCheck-app konden ophalen. Zij konden daardoor niet op reis. De opdracht voor GGD’ers Joyce van Hattem en Bas van der Kruijf: los dit op. In anderhalve week zetten zij een complete backoffice op en schaalden op tot tienduizenden telefoongesprekken per week. Een inkijkje in de impact op hun leven.
Al direct na het opzetten van de backoffice kregen de callcenteragents zo’n honderdduizend telefoongesprekken voor hun kiezen. ‘Op Schiphol stonden rijen mensen die problemen hadden met hun CoronaCheck-app’, vertelt Bas. ‘We moesten als een speer opschalen en we schoolden mensen van de afsprakenlijn om met nieuwe belinstructies. Ondertussen speelde er nog veel meer. Security keek mee omdat het coronabewijs handelswaar werd op de zwarte markt. Medewerkers werden bedreigd, soms moesten we de politie inschakelen.’
Schrijnende situaties & alsnog een kloppend coronabewijs
Bas en Joyce kregen de meest schrijnende situaties om de oren. Bas: ‘Bijvoorbeeld een meneer in Frankrijk. Die vergeet ik nooit meer. Zijn vrouw was ziek en hij moest naar Nederland, maar dat lukte niet. Zo ook mensen met een buitenlandse uitvaart. Of terminale mensen die hun laatste wens in het buitenland niet konden vervullen. Op een gegeven moment vonden we een oplossing om deze mensen alsnog een kloppend coronabewijs toe te kunnen sturen. Dat was een enorme opluchting.’