In oktober 2020 vertrekt Odin Goedhart uit Kroatië, terug naar Nederland. Na een drukke baan in verschillende supply chain- en directierollen is het tijd voor een heroriëntatie op gezin, werk en toekomst. De kinderen gaan naar school in Nederland en het nieuwe huis Den Haag moet worden gerenoveerd. En Odin zelf is na 25 jaar bij Heineken International wel toe aan een sabbatical. Tenminste, dat was het plan. Maar het liep anders…
‘Het liep zeker anders’, vertelt Odin. ‘Het telefoontje kwam op een vrijdag in november. De vraag of ik wilde helpen om het vaccinatieprogramma COVID-19 op te zetten. Vraag twee was of ik de volgende dag al kon beginnen bij de landelijke coronabestrijdingsorganisatie. Ik ben toen in het diepe gesprongen. Het is heel bijzonder om een bijdrage te kunnen leveren aan het oplossen van de coronacrisis.’
Zo snel mogelijk die eerste prik erin
‘Onder hoge druk hebben we een operationeel kernteam samengesteld en vanaf december 2020 het vaccinatieprogramma uitgerold. Onze taak: zorgen dat hele systematiek van de vaccinatieketen werkt. Dus vanaf het sturen van de uitnodigingen tot het registreren van de QR-code. De hele service supply chain hebben we in kaart gebracht en logistiek verwerkt. In amper drie weken. We waren zeven dagen per week aan het werk om maar die eerste prik erin te krijgen. Ik weet nog dat ik op kerstavond om acht uur mijn laptop dichtklapte. Om hem op Eerste Kerstdag aan het eind van de middag weer op te starten.’
Geen enkel vaccin op voorraad
‘Er waren veel vragen die we moesten beantwoorden. Hoe ziet een prikstraat of locatie eruit en hoe moeten we de vaccins bewaren? Hoe gaan we om met de leveringsonzekerheid van het vaccin en hoe zorgen we ervoor dat de prikstraten zo efficiënt mogelijk bevoorraad worden? Uitgangspunt was dat er geen enkel vaccin in voorraad bleef liggen maar zo snel mogelijk gebruikt werd. Het was een mooi moment op 6 januari, toen de eerste zorgmedewerker werd gevaccineerd in Veghel. Maar eerlijk gezegd hebben we daar zelf weinig van meegemaakt. We hadden de blik alweer veel verder vooruit. We zijn samen met de GGD-regio’s snel gaan opschalen van 5 naar uiteindelijk 160 vaccinatielocaties. Ook afspraak-technisch was dat een megaklus. We hebben op een gegeven moment in één weekend 200.000 afspraken gepland, aan de telefoon maar ook online.’
Learning by doing
‘Het maken van een afspraak, dat was een proces dat we in de praktijk hebben geoptimaliseerd. De callcenters waren overbelast. Dus we moesten kijken of we die toeleiding konden doseren, en afspraken zoveel mogelijk via de online kanalen konden sturen. We hebben eerst bedacht dat je online drie dagen eerder een afspraak kon maken dan telefonisch. Dat ontlastte de callcenters al veel. Vervolgens zijn we overgegaan op het uitnodigen op basis van geboortejaar. Nog zoiets: we wilden iedereen zo snel mogelijk vaccineren. Maar als iemand een afspraak had, wilde je ook zeker weten dat er genoeg vaccin was voor de tweede prik, drie weken later. Probleem was alleen dat de leveringszekerheid van het vaccin niet optimaal was. In overleg met de Gezondheidsraad hebben we toen het interval tussen de eerste en de tweede prik verlengd naar zes weken. Zodat we uiteindelijk die eerste prik zo snel mogelijk bij zoveel mogelijk mensen konden zetten.’
Calamiteit: Code Rood!
‘Er is zoveel gebeurd’, verzucht Odin, ‘die keer met Code Rood bijvoorbeeld, ergens in februari 2021. Er was een ongekende sneeuwstorm voorspeld. Wat doe je dan? Wegen zijn misschien niet begaanbaar dus burgers maar ook medewerkers kunnen niet naar de vaccinatielocatie komen. Maar welke locaties sluit je dan, hoe communiceer je dat en wat betekent dat voor de hele planning en logistiek? Uiteindelijk besloten de DPG’en geen risico te nemen en alle vaccinatie- en testlocaties die dag te sluiten. Het was heel spannend. We zijn heel hard bezig geweest om iedereen op tijd te informeren. Je wilt niet dat er kwetsbare ouderen in de sneeuw voor een dichte deur staan. Maar het is gelukt. We waren als team ook heel trots dat we hier goed doorheen gezeild zijn.’
Een hele lange sprint op adrenaline
Odin stopt begin 2022 als programmadirecteur. Toen was er eindelijk tijd voor het gezin en die sabbatical. ’Ik ben er zeven maanden helemaal uit geweest. De batterij was behoorlijk leeg. Het was een hele lange sprint, op adrenaline. Maar ik ben trots op wat we hebben neergezet. In drie weken tijd van 150.000 naar 1,5 miljoen prikken per week. Nederlands grootste callcenter neerzetten. Best een prestatie toch?’