Mensen staan daar niet bij stil, maar zoiets vraagt ook veel van de IT en de telefonie zelf. Hoeveel lijnen laat je naar binnen komen? Hoeveel collega’s moeten tegelijkertijd in de afspraaksystemen kunnen werken? Hoeveel mensen wil je maximaal in de wachtrij hebben? Je wilt bijvoorbeeld niet dat iemand eindeloos in de wacht staat. Om de techniek overeind te houden en burgers niet te frustreren met lange wachttijden, kregen mensen dan via een bandje te horen wanneer het erg druk was en dat ze beter op een ander moment konden bellen. Ook boden we alternatieven aan, zoals het maken van een online afspraak.’
Tolken in 200 talen
‘Zelf was ik in die tijd alleen maar aan het werk. Van ‘s ochtends vroeg tot ’s avonds laat werd ik gebeld. Het was dan van: ‘Koen, ben je nog wakker?’ En ja, natuurlijk was ik wakker. Als de dijk doorbreekt, heb je geen tijd meer om te denken over wat we zullen doen. We hadden niet het comfort dat we alles rustig konden overdenken. Dat deed een enorm beroep op onze ervaring én creativiteit. Het begrip innovatie kleeft niet echt aan de overheid, maar als we in die tijd iets gedaan hebben is het wel innoveren. We hebben allerlei nieuwe toepassingen in een hoog tempo geïmplementeerd. Zoals een driegesprek om een tolkenservice op te zetten. Als iemand het Nederlands niet machtig was, kon er in ruim 200 talen direct een tolk worden bijgebeld.
Wachttijden verminderen
We gingen ook werken met een digitale assistent, zodat onze medewerkers – binnen een paar seconden – via een chatbot het juiste antwoord konden terugvinden op de vragen van bellers. Bij grote volumes scheelde dat enorm in de wachttijden. Op basis van – zoals we dat in ons vak noemen – ‘contact driver analyses’ konden we ook heel gerichte informatie geven. Als een vraag vaak terugkwam, zorgden we ervoor dat die op de website beantwoord werd. Zo bleek dat mensen ons niet alleen belden voor het maken van een testafspraak, maar ook voor algemene informatie over het virus. En we merkten dat burgers ons in het weekend aanzienlijk minder belden. Maandagochtend stonden er direct duizenden bellers om 8 uur ’s ochtends in de wachtrij. Er was dus verwarring over onze openingstijden. Met duidelijke communicatie kregen we dat veel beter onder controle. Wat we in de data terugzagen, werd meteen vertaald in actie. Elke dag weer.’