Ons verhaal in feiten & cijfers

Van meer dan 30 miljoen afgenomen coronatesten tot meer dan een miljoen telefoontjes naar het callcenter op één dag: corona zorgde voor duizelingwekkend cijfermateriaal.

 


We groeiden al snel van 30.000 naar 100.000 testen per dag. En later zelfs naar 170.000.

GGD’en hebben

31,5 miljoen

coronatesten afgenomen

Het record?

156.269

testen op 1 dag

1 juni 2020

323.000

belpogingen voor
coronatest

In totaal

25 miljoen

gesprekken voor een testafspraak

7000 callcenter-agents

in dienst voor de landelijke afsprakennummers testen, op het hoogtepunt van de pandemie


De hele centrale liep vast. Het was echt enorm wat er gebeurde.


Ineens moest iedereen getest worden. Het volgende moment moest iedereen gevaccineerd worden.

In de zomer van 2021 waren er 10.000 medewerkers actief bij het landelijk callcenter vaccineren.

Op 31 mei vestigden zij een record van 138.000 afgehandelde telefoongesprekken, alleen op de reguliere vaccinatie-afsprakenlijn.

Daar werden de afspraken ingepland voor de 266 vaccinatielocaties in heel Nederland.

In de week van 13 t/m 19 december 2021 was het bijzonder druk op het callcenter. Toen was sprake van maar liefst 3,4 miljoen belpogingen voor een coronaprik.

23 juni 2021

5,6 miljoen

belpogingen voor het Janssen-vaccin

Recordaantal

282.565

vaccinaties op 1 dag.
5 januari 2022

Bijna

2 miljoen

coronaprikken gezet in week 2 van 2022

37 miljoen

coronaprikken gezet t/m juni 2023


In dat bewuste voorjaar dachten we dat de crisis wel snel voorbij zou zijn. Maar toen kwam de deltavariant. En daarna omikron. Dus die illusie werd al gauw de kop ingedrukt.

Het waren werkdagen van 16-17 uur


Op 1 juni zouden we grootschalig gaan testen in Nederland. We hadden geen idee hoeveel mensen er naar die teststraat zouden komen. Hoeveel mensen dan positief zouden testen. En hoeveel bron- en contactonderzoek er gedaan moest worden.

Op het hoogtepunt

13.000 mensen

actief voor BCO

Een uitgebreid BCO:

8 uur

per casus

Week 5 van 2022:

135.427 uur

BCO uitgevoerd door de landelijke schil


De gegevens van 17 miljoen Nederlanders beheren; een grote verantwoordelijkheid.

Op de drukste dagen

1 miljoen sms’jes

per dag verstuurd vanuit de IT-systemen

Een landelijk registratiesysteem voor 25 GGD’en in

8 weken

“Normaliter kost dat jaren”

Testen, vaccineren, van bron- en contactonderzoek, informatievoorziening, beleid, medisch, communicatie, bedrijfsvoering: iedereen ging er

100%

voor. En heeft álles gegeven voor een gezond en veilig Nederland.