Ons verhaal in feiten & cijfers
Van meer dan 30 miljoen afgenomen coronatesten tot meer dan een miljoen telefoontjes naar het callcenter op één dag: corona zorgde voor duizelingwekkend cijfermateriaal.
“
We groeiden al snel van 30.000 naar 100.000 testen per dag. En later zelfs naar 170.000.
GGD’en hebben
31,5 miljoen
coronatesten afgenomen
Het record?
156.269
testen op 1 dag
1 juni 2020
323.000
belpogingen voor
coronatest
In totaal
25 miljoen
gesprekken voor een testafspraak
7000 callcenter-agents
in dienst voor de landelijke afsprakennummers testen, op het hoogtepunt van de pandemie
“
De hele centrale liep vast. Het was echt enorm wat er gebeurde.
“
Ineens moest iedereen getest worden. Het volgende moment moest iedereen gevaccineerd worden.
In de zomer van 2021 waren er 10.000 medewerkers actief bij het landelijk callcenter vaccineren.
Op 31 mei vestigden zij een record van 138.000 afgehandelde telefoongesprekken, alleen op de reguliere vaccinatie-afsprakenlijn.
Daar werden de afspraken ingepland voor de 266 vaccinatielocaties in heel Nederland.
In de week van 13 t/m 19 december 2021 was het bijzonder druk op het callcenter. Toen was sprake van maar liefst 3,4 miljoen belpogingen voor een coronaprik.
23 juni 2021
5,6 miljoen
belpogingen voor het Janssen-vaccin
Recordaantal
282.565
vaccinaties op 1 dag.
5 januari 2022
Bijna
2 miljoen
coronaprikken gezet in week 2 van 2022
37 miljoen
coronaprikken gezet t/m juni 2023
“
In dat bewuste voorjaar dachten we dat de crisis wel snel voorbij zou zijn. Maar toen kwam de deltavariant. En daarna omikron. Dus die illusie werd al gauw de kop ingedrukt.
Het waren werkdagen van 16-17 uur
“
Op 1 juni zouden we grootschalig gaan testen in Nederland. We hadden geen idee hoeveel mensen er naar die teststraat zouden komen. Hoeveel mensen dan positief zouden testen. En hoeveel bron- en contactonderzoek er gedaan moest worden.
Op het hoogtepunt
13.000 mensen
actief voor BCO
Een uitgebreid BCO:
8 uur
per casus
Week 5 van 2022:
135.427 uur
BCO uitgevoerd door de landelijke schil
“
De gegevens van 17 miljoen Nederlanders beheren; een grote verantwoordelijkheid.
Op de drukste dagen
1 miljoen sms’jes
per dag verstuurd vanuit de IT-systemen
Een landelijk registratiesysteem voor 25 GGD’en in
8 weken“Normaliter kost dat jaren”