‘Eerlijk gezegd wil ik op deze manier nooit meer een informatiesysteem neerzetten.’ Aan het woord is Atte Bootsma. Tijdens de pandemie was hij als informatiemanager verantwoordelijk voor het systeem CoronIT. ‘Normaal kost het ontwikkelen en implementeren van een vergelijkbaar systeem enkele jaren. Nu hebben we het in 8 weken tijd werkend gekregen én bij 25 GGD’en geïmplementeerd. We kwamen van ver, maar juist daarom ben ik wel heel trots op wat we samen met de GGD’en bereikt hebben. We hebben heel snel heel veel lessen geleerd.’
Op ICT-gebied zorgde de coronacrisis voor veel uitdagingen. Atte: ‘Om te beginnen hadden we veel te weinig tijd. Eind maart 2020 waren het RIVM en een paar laboratoria al begonnen met het doorontwikkelen van een al bestaand medisch ICT-systeem. Dat systeem leek geschikt om te gebruiken bij corona, omdat het al gebruikt werd in de tuberculosebestrijding. Ook de GGD’en werden al snel bij de ontwikkeling betrokken. Zo ontstond CoronIT, een systeem waarin alle afspraken voor het testen en vaccineren van burgers (inclusief alle resultaten) konden worden vastgelegd.’
Binnen twee maanden waren alle 25 GGD’en met het systeem aan het werk. ‘En dat terwijl het vóór de coronacrisis helemaal niet gebruikelijk was dat de GGD’en samen in een systeem werkten. Sterker nog, ze deden dat alleen voor de tuberculosebestrijding. Maar nood brak wet. En achteraf is het voor de testcapaciteit in Nederland echt cruciaal geweest dat de GGD’en hebben gekozen voor een landelijk systeem waar alle labs op waren aangesloten.